Sunday, November 22, 2015

Sabak Bernam

Bismillah...

Salam semua..salam 1 Malaysia...salam sehati sejiwo...


Dah mcm nk mengacarakan mejlis la plak..dh lama tak jadi mc...alhamdulillah sekolah baru ni i tak dilantik jd mc...kahkahkah...pastu dh naik pgkt jd ajk hiasan pentas la pulokkk..lagi tak pandai menghiassss...apa3pun redha dan redahhh jela...

Nak cerita ttg Sabak Bernam...jumaat 20 nov 2015 dan sabtu 21 nov 2015...kami berladap di Sabak Bernam..perghhh..jauh giler berkursus..nama pun sekolah amanah kan...bajet byk kot...tp abis mse atas jln jela..kikiki..sbb program santai sgt...hari pertama pun start koi8.30 mlm...

Alhamdulillah ros pi Sabak dengan ditemani suami..jd org lain duk asrama IPN institut perakaunan negara...ros duk homestay...bkn mengada3 atau saja3...ni disebabkan anxiety...elok pulak anxiety behave sgt3...depa pi vacayyyy...tak de plak serangan hendap yg ros dpt..syukur semakin hari semakin membaik...


Nak diceritakan..sebulan sebelum pi ladap ni ros dh kusut sgt..fikir mcmne keadaan ros kat sne..sbb tak nak susahkan siapa3 if terjadi apa3 pd ros..tu yg hangkut suami skali tu...alhamdulillah allah mudahkan dan dpt homestay yg hanya 2km dekat sgt dgn IPN...jd nak suggestkan siapa yg ade anak kecik yg masih menyusu..boleh lah bwk anak duk skalik...sbb dekat je ipn.dengan homestay...klu.lapor depan homestay je kedai makan..





Boleh la contact no Cikgu Sahlan di atas...orgnye pun baik sgt...terima kasih cikgu...hehehe...

Lepas je ladap tu kami pi Pantai B.N.O..merasalah mee udang yg depa duk kata pemes emessss sgt tuh..tp mee udg memang thorbaikkk..



Thank you incik somi...




Ok..stakat tu jela...nnt kte cerita lg...

Wednesday, July 9, 2014

Jurnal Praktikum Minggu Ke-2 (Versi Bahasa Arab)

2     
الثاني
27-30 من يناير 2014   
قلّة الانتياه التلاميذ عن الدراسة
:
:
:
:
عدد جورنل
أسبوع التدريب
التاريخ
الموضوع


وجود المشكلة

في الأسبوع التدريب الثاني كالمعلمة في المدرسة الابتدائية الوطنيّة بوكيت برواغ، وجدتُ المشكلة في عمليّتي التعليم والتعلم خصوصاً في وسط عمليتي التعليم والتعلّم. حينما أعلّم المادة اللغة العربية للصف الثالث كناغا وجدتُ التلاميذ من تلك الفصل لا تنتبه على الدرس والبيان عن الدراسة من معلمتهم.

البحث عن أسباب ظهور المشكلة

ألاحظ السبب الذي تؤدي إلى قلّة الانتباه التلاميذ الدرس هي العطلة الصنّية التي تقريبًا لهم. يشغل بعض التلاميذ بالكلام مع أصدقائهم ولا تنتبه الدرس. وهم يحبون أكثر  في أن يتكلّم عن العطلة الدراسية من أن يسمع الدرس. أجد هذه المشكلة من حيث السؤال والجواب مع التلاميذ. ومن الأسئلة التي أطرح منّي هي:-

1)   هل أنتم تحبون اللغة العربيّة؟
2)   لماذا لم تنتبهوا الدرس؟
3)   هل أنتم تذكرون بالعطلة الصنّية؟
وآخيراً، عندي الجواب بأنهم تنتظرون إلى العطلة الدراسية بمناسبة عيد الصنّي.

تحديد السبب الحقيقي لتلك المشكلة

ومن السبب الحقيقي لتلك المشكلة،  أظنُّ بأنَّ التلاميذ لا تنتبه إلى الدرس لأن المعلّمة لا يستخدم الوسائل المعينة الرائعة للتلاميذ. وأظن أيضا بأن التلاميذ يحتاج إلى التشجيع طوال هذا الشهر الأول. هذا لأن التشجيع من المعلمين وأسرتهم مهم جدّاً كي التلاميذ يفهمون جيداً الهدف ذهابهم إلى المدرسة هي لاكتساب العلم والمعرفة.

البحث عن طروق القضاء على المشكلة

على المعلمين أن تلعب دوراً هاماً في قضاء المشكلة. ومن الطرق لقضاء المشكلة هي:-
1)   على المعلمة أن تستخدم الوسائل المعينة المناسبة لجزب الانتباه التلاميذ.
2)   يجب على المعلمة أن تنصح التلاميذ ويعطوا التشجيع وتذكرة لهم دائماً خصوصا في أول هذه السنة.
3)   تنتبه المعلمة على التلاميذ الذي لا ينتبه إلى الدرس في كل عمليّة التعليم والتعلم وكتبت المعلمة أسمائهم في خطتتهم التدريس لمراجعتهم في حصة القادمة.

انتهت المشكلة

لحلّ هذه المشكلة، لا بدّ عليَّ أن تراجع المعلم المساعد أو المعلمين آخر وأسأل لهم كيفية لجزب الانتباه التلاميذ في عمليّة التعليم والتعلّم. بالإضافة إلى ذلك، على المعلم أيضا يحتاج إلى تحسين عمليته كي التلاميذ يشعرون السرور حينما اكتساب اللغة العربيّة.

نظر من المعلّم المساعد

التوقيع:
الاسم:
التاريخ:
نظر من المحاضر المساعد

التوقيع:
الاسم:
التاريخ:





Contoh Jurnal Praktikum DPLI, SR j-QAF

Bilangan Jurnal 
Minggu  Praktikum
Tarikh Peristiwa / Kejadian   
Tajuk Jurnal    
:
:
:
:
Ke-1
Pertama
20- 25 Januari 2014
Minggu Pertama Praktikum di SK Bukit Beruang



Hari pertama saya praktikum merupakan hari pertama bagi saya bertugas sebagai Ketua Guru Minggu Bertugas bagi Minggu yang ke-4 iaitu bersamaan dengan hari Isnin. Bagi hari pertama berpraktikum, saya tidak merasa sebarang kejanggalan ketika menjalankan tugasan. Ini disebabkan saya telah berpengalaman bersama dengan guru-guru Sekolah Kebangsaan Bukit Beruang (SKBB) yang lainnya semenjak Januari 2013 lagi. Guru-guru dan pentadbir di SK Bukit Beruang sangat memberikan kerjasama yang baik kepada saya disepanjang tempoh saya menjadi guru dlam latihan di sana. Biarpun terdapat beberapa kekangan antaranya saya dan guru j-QAF lain duduk di bilik khas, namun aktiviti yang ada di sekolah tidak langsung membataskan kami malahan membantu mengeratkan silaturahim antara saya dengan guru-guru SKBB yang lain.

Pada minggu pertama ini, saya sebagai Ketua Guru bertugas adalah menjadi tanggungjawab saya menjalankan amanah yang telah ditinggalkan oleh Guru Besar bagi menjaga kebersihan dan keselamatan murid dan sekolah. Saya belajar melalui pengalaman guru-guru yang lalu tentang cara untuk menyampaikan pemberitahuan di perhimpunan serta cara untuk berucap selaku guru bertugas. Jadual bagi guru bertugas telah diedarkan lebih awal pada Jumaat minggu lepas agar tidak terdapat sebarang masalah berlaku ketika rakan-rakan guru yang lain ingin melunaskan tugasan. Di antara guru yang membantu saya ketika minggu ke-4 ini adalah Ustaz Azraei, Pn. Rumaizah, Pn. Norhayati Sahat, Pn. Khadijah, dan Pn. Suriane. Manakala kelas yang membantu guru bertugas adalah kelas 3 Kenanga dan juga kelas 4 Kenanga. Mereka ditugaskan membersihkan kawasan Dataran Ilmu serta Kantin sekolah serta memastikan tidak ada sebarang sampah yang terdapat di kawasan sekitar sekolah dan juga kelas-kelas.

Tugas Guru bertugas bukan sekadar memastikan kebersihan dan keselamatan murid terjaga, bahkan laporan juga turut disertakan dan perlu ditulis dengan melaporkannya ke dalam buku Laporan Guru Bertugas Mingguan. Saya turut mempelajari cara bagaimana menulis laporan dan alhamdulillah saya diberikan tunjuk ajar oleh pembantu guru bertugas pada minggu tersebut iaitu rakan-rakan guru yang lebih “senior” dari saya.

Di awal hari persekolahan iaitu pada minggu pertama persekolahan, saya telah diberikan jadual waktu oleh Ustaz Adnan Bin Sulaiman. Pun begitu jadual tersebut telah dirombak semula atas sebab-sebab tertentu dan jadual yang sebenar telah diedarkan dan dikuatkuasakan bermula pada minggu ke-4 ini. Oleh yang demikian, pada minggu pertama saya berpraktikum di SKBB ini, saya telah diamanahkan untuk mengajar murid Tahap 1 dan Tahap 2. Bagi tahap 1, saya mengajar kelas tahun 2 Kenangan dan 2 Kekwa, manakala tahun 3 pula ialah kelas 3 Kenanga dan 3 Kekwa. Bagi tahap 2 pula, saya mengajar murid dari kelas Tahun 5 Kesidang dan juga 5 Kemboja. Kesemua kelas yang saya ajari ini adalah bagi subjek Bahasa Arab. Adapun subjek Pendidikan Islam hanyalah kelas tahun 3 Kenanga sahaja.

Saya telah membuat rancangan pengajaran harian sebelum bermula kelas yang perlu saya ajar.  Untuk membuat rancangan pengajaran harian bagi Bahasa Arab, saya tidak menghadapi masalah yang banyak dalam menulis perancangan saya. Namun begitu, dalam subjek Pendidikan Islam, saya menghadapi masalah untuk menulis rancangan pengajaran tersebut.

Saya menyelesaikan masalah menulis rancangan pengajaran Pendidikan Islam ini dengan merujuk kepada guru-guru lama dan kepada guru pembimbing saya. Selain dari itu, saya juga menggunakan modul yang telah diajar oleh Pensyarah di Institut Pendidikan Guru Kampus Perempuan Melayu, Melaka iaitu pensyarah bagi subjek Pedagogi Pendidikan Islam iaitu Dr. Maimon Binti Daud yang telah banyak memberi tunjuk ajar kepada saya ketika menuntut ilmu bersamanya. Saya menjadikan kerja kursus rakan yang telah diamanahkan oleh Dr. Maimon untuk membuat Rancangan Pengajaran Harian (RPH) sebagai rujukan dan akhirnya Alhamdulillah, saya berjaya menulis rancangan pengajaran harian dengan baik. InsyaAllah.

Pada hari kelima praktikum, saya dan rakan-rakan guru yang lain yang mana masih dalam tempoh latihan bakal menghadapi peperiksaan seperti yang telah ditetapkan oleh Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Peperiksaan Semester Dua ini bermula dari tarikh 24 Januari 2014 sehingga 26 Januari 2014. Pun begitu, surat kebenaran dari pihak maktab telah dikeluarkan kepada pihak sekolah sebagai bukti bahawa kami akan menduduki peperiksaan pada tarikh tersebut. Semoga permulaan bagi minggu pertama ini menjadi satu semangat untuk saya meneruskan perjuangan di dalam mengakhiri minggu-minggu praktikum yang masih berbaki 11 minggu.

*Lampiran Muka Surat Sebelah.





Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama            :
Tarikh            :

Disemak oleh Pensyarah Penyelia

Tandatangan :
Nama            :
Tarikh            :


Friday, July 26, 2013

Alhamdulillah...

Sekarang update live di maktab...hehe...kelihatan ada seorang lelaki yg sedang menunggu makwenyer...haishhh..lalu kwluar dan terpacullah doa ini....alhamdulillah...dalam bulan yg baik ini aku terpelihara dari maksiat...tambahan pula dengan imej bertudung yg aku bawa....rasa sangat bersyukur...dan teharu dengan apa yang berlaku dalam bulan yang penuh barakah ini....mujur sahaja allah dekatkan aku dengan orang3 yang sentiasa mengingatinya...dengan adanya tazkirah pada setiap hari dan tazkirah yang berbentuk teguran membina itu ku jadikan panduan untuk meneruskan perjalanan yang banyak liku ini..

Sebenarnya..bersyukur juga yang tidak terhingga dengan keputusan yg aku dpt...alhamdulillah...sangat berpuas hati..itu pun setelah mendapatkan kebenarannya dari ustzh tentang subjek PIK2103 yang ustzh ajar dan apa3pun..dlm bulan yg penuh mulia ini...aku mengharapkan agar allah makbulkan hajatku untuk mendapatkan keputusan yg lebih cemerlang pada sem akan dtg...amin...:)

dan memang tak sangka subjek ustazah waina hanya aku shj yg dpt A...cehh...syukurlah apa adanya dengan result yg sementara..atas dunia shj..asalkan ilmu yg dipelajari berkat....;)

Thursday, April 11, 2013

Older Posts Home