Tuesday, October 15, 2019

Contoh Teacher Target / Kajian Tindakan Bahasa Arab Tahun 3

Bismillah..

salam semua, sekadar nak kongsikan apa yang teelah pun saya jalankan selama saya berada di Sekolah Amanah Malaysia.

Teacher Target ni macam Kajian Tindakan yang kita lakukan untuk murid yang lemah dalam sesuatu kemahiran, lebih lagi dalam mengajar Bahasa Arab. 

Saya tahu apa yang saya kongsikan sangat biasa-biasa, apa pun, niatnya untuk semua jadikan contoh sahaja...jangan pula ditiru bulat-bulat yer...sebab Kajian ini kita jalankan secara REAL..bukan dibuat-buat! 


Tajuk Kajian Tindakan saya adalah:
Meningkatkan Kemahiran Menulis di kalangan murid Tahun 3G terhadap kalimah Bahasa Arab yang dipelajari sepanjang tahun melalui Padanan Huruf Arab Tunggal dan Papan Interaktif (Jidar kalimah)

Berikut merupakan Rangka Teachers Target saya

↓↓↓↓↓↓↓↓↓


FEBRUARI :
-      Membuat perangcangan bersama partner.
-      Tempat : Kelas 3G
-      Masa : Waktu Bahasa Arab
-      Isu pembelajaran : Kelemahan murid dalam menulis kalimah Bahasa Arab yang baru dipelajari
-      Kumpulan sasaran : Murid kelas 3 Genius
-      Projek : Padanan Huruf f & Jidar Kalimah

·       Berbincang bersama Middle Leader mengenai projek.

MAC :
·       Mencipta soalan Ujian Pra
·       Menjalankan Ujian Pra kepada murid kelas 3G
·       Mengumpul data murid dari kelas 3G melalui Ujian Pra dan membuat perbandingan tahap kemampuan murid lemah, sederhana dan advance

APRIL:
·       Menyediakan bahan-bahan seperti Padanan Huruf Arab tunggal serta Jidar Kalimah
·       Menyediakan bahan-bahan bantu mengajar yang lain yg akan digunakan semasa dalam kelas
·       Menyediakan soalan yang akan diedarkan pada setiap bulan sebagai penilaian terhadap murid
MEI – OGOS:
·       Menjalankan pengajaran dan pembelajaran seperti biasa pada setiap minggu pertama dengan mengaplikasikan cara yang dicadangkan ini kepada murid 3G
·       Murid yang agak lemah akan mula mengeja dan mengingat kalimah dengan bantuan  huruf hijaieyah dan mula menyambungkan huruf. (bagi minggu pertama setiap kali masuk tajuk baru)
·       Murid  yang sederhana dibimbing melalui gambar dan kalimah dan murid tersebut hanya tinggal mengisi tempat kosong dengan kalimah yg betul
·       Murid yang agak bijak, guru hanya meletakkan gambar dan murid tersebut menulis sendiri kalimah yg dipelajari setelah mahir dengan kalimah tersebut
·       Murid akan dinilai kemahiran menulis mereka dan kemahiran menggunakan Padanan Huruf setiap bulan dan akan diberikan markah serta reward sekiranya berjaya dalam menguasai sesuatu kalimah
·       Kalimah yang telah dikuasai dengan baik akan ditampal pada Jidar Kalimah
SEPTEMBER:

·       Guru menyediakan Ujian Pos sebagai penilaian kepada murid untuk mengetahui setakat mana kemampuan murid dalam menulis dengan menggunakan bantuan Padanan Huruf dan Jidar Kalimah
·       Menyediakan laporan hasil dari kajian yang dijalankan serta mengumpul evidens sebanyaknya sebagai data dan menghantar tepat pada waktunya


Untuk EVIDENS lain, boleh download di sini
↓↓↓↓↓↓


No comments:

Post a Comment

terima kasih atas komentarnya!;)

Older Post Home